• Kies uw regio
Dialoog
Dialoog
Ons vakmagazine vol handige tips en ervaringen van opticiens in de praktijk.
HOME > DIALOOG > DE OPTICIEN: ONE-STOP-SHOP VOOR DOORGEDREVEN OOGZORG
De opticien: one-stop-shop voor doorgedreven oogzorg
De opticien: one-stop-shop voor doorgedreven oogzorg
Ogen behoren tot de kwetsbaarste delen van het lichaam en krijgen heel wat te verduren. Steeds meer mensen hebben last van droge ogen. Dit is vaak te wijten aan omgevingsfactoren, maar bepaalde aandoeningen, medicatie of het verouderingsproces verzwakken de ogen ook van binnenuit. De opticien is dé health care professional bij uitstek om deze problemen te identificeren en te verhelpen.
Ik geef de klant een testdosis voor een tiental dagen mee en doe vooraf en nadien een meting. Je maakt het verschil zo niet enkel voelbaar, maar echt zichtbaar voor de klant en haalt gelijk alle twijfel weg.
Sander ten Seldam - ED Kriek Optiek, Aalsmeer

Droge ogen, onderbehandeld
‘Droge ogen’ zijn een multifactoriële aandoening van de traanfilm en het oogoppervlak. Symptomen kunnen veel vormen aannemen, van louter roodheid tot zware ontstekingen.
Onderzoek wijst uit dat 14,5% van de volwassen bevolking last heeft van droge ogen1. Dat kan zelfs oplopen tot 30% bij de vijftigplussers2. Van deze ‘droge ogen’- lijders blijkt 33% zich niet te behandelen3. Studies wijzen uit dat 55% van de mensen een zorgbeoefenaar raadpleegt bij oogklachten en in 64% van de gevallen eerst bij zijn opticien gaat aankloppen.4
Een gesprek, vragenlijst of nauwkeurige observatie brengt al snel tekenen van droge ogen aan het licht. In de optometrieruimte kunnen tevens extra testen worden uitgevoerd om de ernst te bepalen en te kijken of er sprake is van waterige, mucine- of lipidendeficiënties in de traanfilm. Als je dan het juiste product tevoorschijn tovert om dit te verhelpen, ben je zeker en vast een tevreden klant rijker.
Systane® ULTRA
De optimale balans
De natuurlijke traanfilm is gebaseerd op een optimaal evenwicht tussen elasticiteit en viscositeit. De uitdaging bestaat erin een kunsttraan te ontwikkelen die over deze optimale balans beschikt. Systane® ULTRA is een wetenschappelijk ontwikkelde emulsie op basis van boraat, HP-Guar en Sorbitol. De losse cross-linked matrix in het flesje interageert onmiddellijk bij contact met het oogoppervlak. Verdunning van de sorbitolmoleculen in de traanfilm zorgt ervoor dat een sterkere cross-linking tussen het boraat en de HP-Guar een elastische, beschermende matrix op de beschadigde cellen vormt. Dit resulteert in onmiddellijk comfort, een verhoogde retentietijd5, een langdurige bescherming6 en een heropbouw van de traanfilm na elke knipperslag7.
Aangepaste producten

De Systane®-familie biedt voor elk oog een juiste oplossing. Naast de Systane® ULTRA Multidose bestaat Systane® ULTRA UD, handige unidosissen zonder bewaarmiddelen voor occasioneel gebruik. De hogere concentratie aan HP-Guar in de Systane® Gel Drops is ideaal voor klanten met een ernstige vorm van droge ogen of voor nachtgebruik. Deze Gel Drops combineren een gelstructuur met het comfort van een druppel. Bij deficiëntie van de lipidenlaag biedt het unieke LipiTech systeem met minerale olie en anionische fosfolipiden van Systane® Balance de uitkomst. Een goede ooghygiëne is aangewezen bij elk type van droge ogen en hiervoor kunnen de verzachtende, hydraterende Systane® Lid Wipes zorgen. Ook aan lensdragers is gedacht: met OPTI-FREE® PRO, qua samen- stelling en werkingsmechanisme identiek aan Systane® ULTRA, kan je hen het nodige comfort bieden en dropouts vermijden.


Je kunt je klant ook attent maken op de anti-oxidatieve werking van Vitalux® vitamines.


Alcon brengt de juiste argumenten aan om klanten op een vlotte en verstaanbare manier het nut van de producten uit te leggen.
Delphine Van den hende - Optiek Canoo, Lauwe


Bemerk je al visusverlies, dan zal je klant je dankbaar zijn voor een tijdige verwijzing naar de oogarts. Zo gaat jouw service nog een stap verder en wordt jouw zaak een one-stop-shop voor algemene oogzorg.

Breed productengamma
Alcon verzamelde het Systane®-gamma, inclusief de OPTI-FREE® PRO lensvariant en Lid Wipes, samen met de Vitalux vitamines in de categorie oogverzorging onder de naam THEeyeSOLUTION. Een identiek product onder een andere naam en verpakking in zowel de subcategorie droge ogen als lensverzorging aanbieden, vormt een mooi voorbeeld van category management. Een lensdrager met droge ogen associeert het ongemak vaak met zijn lenzen… en vindt bij de optiek op het rek lensverzorging een aangepaste oplossing waarvan de naam een belletje doet rinkelen: OPTI-FREE® PRO. Niet- lensdragers zullen dan weer eerder hun weg vinden naar de subcategorie droge ogen en zweren bij Systane® ULTRA. Dankzij deze differentiatie van hetzelfde product bereiken we een bredere dekking van het hoge percentage onbehandelde patiënten.
Alcons OTC Retail & BI Manager Benelux Aline Vandecappelle licht toe: “Ogen gebruik je elke dag en zijn bijzonder cruciaal. Een droog oog lijkt banaal, maar kan ernstige gevolgen hebben. Veel mensen klagen over ‘vermoeide’ ogen, terwijl het vaak om droge ogen gaat en er een oplossing bestaat voor hun probleem.
Vroeger moesten we mensen met klachten over droge ogen of troebel zicht meteen doorverwijzen. Nu kunnen we zelf eerst controleren, een meerwaarde bieden met aangepaste producten en indien nodig doorverwijzen.
Joris Keymeulen - Optiek Keymeulen, Denderleeuw

Maak je de symptomen visueel in je optiek, dan herkennen klanten ze. Jouw advies bezorgt hen op die manier extra comfort bij dagelijkse activiteiten. Dat het gamma zo volledig is en bovendien ook bij de apotheek te verkrijgen, versterkt jouw credibiliteit als oogzorgspecialist.”
TIP: Klaagt jouw klant over vermoeide ogen? Ga dan eerst na of het
probleem niet ligt bij ‘droge ogen’.
Als optiekzaak zijn wij niet alleen laagdrempeliger dan de huisarts, het ontbreekt hem vaak ook aan een grondige productkennis. Voor veel klanten die elders niet geholpen werden, blijkt het een revelatie dat er toch een oplossing is voor hun probleem.
Marchel Smit - Optiek Visie, Gieten

Tips & Tricks
- Zorg voor visuele aanwezigheid op goed zichtbare plaatsen, de ‘warme zones’, in je optiek. Gebruik een poster in de optometrieruimte, een stoepposter, een display, elektrostatische stickers… ,
- Geef altijd een folder mee. Wie de symptomen ziet, zal ze herkennen en om advies vragen.
- Breng het onderwerp zelf ter sprake, zowel bij klanten als hun gezelschap.